Friday, November 2, 2012

5 sen 1982 DDR die crack terjual di ebay USD50

kredit gambar daripada ebay Malaysia
     Penemuan varieti Doubled Die bagi sahaja bukan sahaja daripada pencarian sendiri dan pencarian rakan-rakan, malah juga dengan melihat kepada aktiviti jualan secara online. Amat jarang rasanya variti DD syiling Malaysia dijual secara online, mungkin kerana niche variti masih baru di kalangan pengumpul dan penggemar numismatik.

    Baru-baru ini saya amat teruja melihat akan sebiji 5 sen 1982 yang mempunyai variti Doubled Die yang belum pernah saya lihat. Gandaan yang menyeluruh dan jelas ini, jika boleh diperoleh oleh saya dan ditangkap menggunakan kamera yang lebih bagus tentu amat cantik. Akan tetapi sayangnya dek kesibukan Hari Raya Haji saya terlupa untuk mengintip syiling ini dan menjadi tuan barunya. Sayangnya setelah dirisik, nampaknya syiling DD yang bagi saya amat cantik ini akan terbang menuju ke US berjumpa tuan barunya. Sedih juga melihat syiling DD kita direbut oleh orang luar.

   Seperti yang boleh dilihat di bawah, syiling ini terjual dengan harga termasuk kos pengeposan sebanyak USD50, kira-kira RM150. Nampaknya jika semakin ramai yang tahu akan variti Doubled Die ini, mungkin 5 sen 1982 ini menjadi antara koleksi buruan yang berharga.
harga tutup di eBay


   Tambah membuatkan syiling ini comel adalah dengan wujudnya die crack pada huruf E.

   Jika diberi peluang untuk memiliki salah satu daripada 2 pilihan - 5sen1982 extra dot dan 5sen1982DDR+DieCrack di atas, yang manakah akan anda pilih?

0 comments:

Post a Comment